Nieuws Slimme fabrikant van etiketten, papierrollen en folie

Van etiketten en papierrollen, tot volgnummersystemen en verpakkingsfolie. Bij Belux-Mondial vind je het allemaal. “Jaarlijks gaan hier bijna tien miljoen papierrollen buiten. Het aantal kilometers etiketten kunnen we niet meer tellen. Ik schat tot de maan en terug”, vertelt zaakvoerder Jeremy Looijer.

In 1988 al startte de vader van Jeremy met de verkoop en distributie van etiketten, papierrollen en volgnummersystemen. Vandaag is het bedrijf uitgegroeid tot een vaste waarde in de sector met een team van meer dan dertig medewerkers, waarvan acht vertegenwoordigers.

Belux-Mondial levert voornamelijk aan zelfstandige supermarkten en de retail, pharma, horeca en agro-industrie. De belangrijkste producten zijn etiketten voor weegschalen, promotie en transport. Maar ook voor papierrollen en verpakkingsfolies kan je hier terecht. “Jaarlijks gaan hier bijna 10 miljoen papierrollen buiten. Het aantal kilometers etiketten kunnen we niet meer tellen. Ik schat tot de maan en terug”, glimlacht Jeremy.

“Bijna 80% van die etiketten zijn voorgedrukt, meestal met een logo waarmee onze klanten hun eigen bereidingen in de kijker zetten. Vorig jaar hebben we een grafisch ontwerper aangeworven die de etiketten ontwerpt volgens de wensen van de klant.” Belux-Mondial levert bijvoorbeeld ook dispensers voor kleine prijsetiketten, toners en cartridges. “Ik zoek altijd naar mogelijkheden om een pakket te vervolledigen, zodat het transport voordeliger wordt.”

Persoonlijke aanpak

“Om de twee of drie maanden controleren we zelf de stock van de klant en leveren enkel wat nodig is om de komende maanden door te komen. Zo werken we al dertig jaar. Daardoor bouwden we de voorbije jaren veel vertrouwen op. De service van onze vertegenwoordigers aan de klant staat centraal. En dat is nodig, want stel je voor dat een supermarkt zonder etiketten of papierrollen komt te zitten, dat is een ramp!” Zelf heeft Belux-Mondial een grote voorraad van neutrale etiketten, of enkel met het logo van het enseigne. Zit de klant toch zonder, dan kunnen ze altijd depanneren. Het assortiment wordt continue aangevuld en op punt gezet. “We hebben recent een reeks promolabels laten maken in samenwerking met een reclamebureau. Een mooier alternatief op de fluolabels die je overal ziet.” Ook linerless etiketten werden recent toegevoegd aan het gamma.

Slimme etiketten

“In de afgelopen twee jaar hebben we bijna twee miljoen geïnvesteerd in ons machinepark. De nieuwste drukpers is voorzien van ledverlichting waarmee de inkt sneller én zuiniger
droogt. Omdat we nu op één lijn kunnen werken – en dus niet manueel moeten opwikkelen – kunnen we ook grotere orders aan”, vertelt Jeremy. “En vorig jaar hebben we een digitale pers aangeschaft waarmee we kleinere oplages en in vier kleuren kunnen drukken zonder clichékosten.” Want ook de technologische evolutie in de sector staat niet stil. “Etiketten worden alsmaar slimmer”, weet Jeremy. “We zien al versies met een zogenaamde RFID-tag, een techniek waarmee data opgeslagen wordt op een sticker.”

Wat is er - sinds hij in 1999 bij Belux-Mondial aan de slag ging - het meeste veranderd? “Alles moet veel sneller”, antwoordt hij. “Vroeger werd er besteld als de laatste doos in gebruik was. Nu bellen ze als de rol op is met de vraag om de dag erna te leveren. Maar er is nog nooit een klant van ons zonder papierrol, folie of etiketten gevallen.”

Bron en fotografie: medialife

Slimme fabrikant van etiketten, papierrollen en folie